STUDÉNKA
Studénka
Oficiální stránky města

Chodník a cyklostezka na ulici Sjednocení

Dobrý den.

Dobrý den.

V těchto dnech se se dokončil chodník a cyklostezka na ulici Sjednocení. Výsledek však asi neodpovídá dobře míněnému záměru.

- Chodník i cyklostezka jsou velmi úzké. Aby se chodci nebo cyklisté vzájemně vyhnuli, musí využít stezku pro cyklisty nebo naopak. Bude to vyžadovat vzájemnou ohleduplnost chodců i cyklistů a zejména opatrnou jízdu cyklistů, aby nedošlo ke kolizi s chodci. Ta ohleduplnost u mnoha uživatelů bude scházet.

- Nájezd na cyklostezku ve směru od Penny a sjezd z cyklostezky u ulice Pánská křižuje hlavní cestu. Při nepozornosti cyklisty nebo řidiče auta může dojít snadno k vážné nehodě.

- Silnice Sjednocení je dostatečně široká. Zákaz vjezdu cyklistů na Sjednocení v celém úseku souběžném s cyklostezkou tam není (doufám, že ani nebude). Cyklisté (včetně mne) budou místo cyklostezky raději využívat jízdu po Sjednocení, kde mohou jet běžnou rychlostí, než se „motat pomalu“ mezi chodci na cyklostezce.

- Po bitvě je každý generál. Ale od prvních informací o budoucí stavbě cyklostezky souběžně s chodníkem jsem se divil, že na silnici, kde je rychlost „ze zákona“ omezená na 50 km/hod (což mnoho řidičů bohužel nedodržuje), jsem se divil, proč se přímo na silnici nevyznačí po krajích pruhy pro cyklisty místo stavby cyklostezky. Tak je to na mnoha mnohem užších silnicích v Ostravě. To jsem ještě netušil, že ta stavba bude mít tak úzké pruhy pro chodce a cyklisty.

Můžete k tomu říct svůj názor? Překvapuje mne, že takto navržený projekt úzkého chodníku a cyklostezky byl schválen.

Děkuji. S. B.

 

Děkuji za Váš dotaz a předně musím konstatovat, že je celý projekt plně v souladu s podmínkami Integrovaného regionálního operačního programu a především v souladu s projektovou dokumentací, která odpovídá všem platným normám i předpisům České republiky.

Připomínek jsem již zaznamenal několik, ale jak sám píšete – po bitvě je každý generál (přesněji špičkový projektant či odborník na dopravu). I přesto jsou některé nejen Vaše připomínky logické, ale my jsme příslušné normy či předpisy netvořili a proto nám nezbývá nic jiného než odborníkům důvěřovat.

Dovolím si rekapitulovat šířkové poměry jak stávající komunikace, tak i nově vybudované společné stezky pro chodce a cyklisty.

Komunikace má ve většině své délky šířku 8,75 m a původní chodník měl šířku cca 3,00 m. Nová společná stezka pro chodce a cyklisty je podélně dělená a má celkovou šířku 3,80 m (1,50 m pro chodce + 0,30 m dělící hmatný pruh + 2,00 m pro cyklisty).

V připomínkách zmiňujete „velmi úzkou cyklostezku a chodník” a naopak „dostatečně širokou komunikaci”. Odpověď na Vaše připomínky dává norma ČSN 736110, kde je jasně stanovena minimální šířka cyklistického pruhu 100 cm, přičemž při použití v hlavním dopravním prostoru (norma připouští za předpokladu barevného odlišení) je nutno tuto šířku zvětšit na 150 cm. Zároveň musí mít jízdní pruh pro automobily šířku 300 cm a musí být od cyklistického pruhu oddělen vodícím proužkem, přičemž na šířku 75 cm musí být cyklistický pruh zpevněn.

Cyklistický pruh, resp. jeho šířka vychází z průjezdního profilu pro cyklistu. K zajištění bezpečnosti provozu se pro jednotlivé typy cyklistických tras a stezek používají následující hodnoty minimálních šířkových parametrů:

- cyklistický pruh: šířka 1,50 m (na obousměrném pásu v přidruženém dopravním prostoru)/šířka 1,25 m (na jednosměrném pásu v přidruženém dopravním prostoru)/šířka 1,00 m (při oddělení dělícím pásem),

- společná stezka pro chodce a cyklisty, podélně dělená: celková šířka 3,50 m (1,50 m pro chodce, 2,00 m pro cyklisty),

- společná stezka pro chodce a cyklisty, podélně nedělená: celková šířka 3,00 m,

- samostatná cyklistická stezka: celková šířka 2,5 m. 

 

Hlavním smyslem nové společné cyklostezky je zajištění bezpečnosti cyklistů se zachováním dostatečného komfortu pro chodce. Mám za to, že pouhým vymezením pruhu na vozovce by nebyla bezpečnost cyklistů zajištěna ideálně a že zvolené řešení je zřejmě tou nejbezpečnější variantou. Máte pravdu v tom, že je nutná ohleduplnost cyklistů a chodců, ale ta je nutná v každém dopravním provozu a patří i do běžného života nás všech. Cyklisté jsou účastníky silničního provozu stejně tak jako řidiči. Cyklista musí dodržovat pravidla silničního provozu, a to i na konci a začátku cyklostezky. Konec a začátek cyklostezky nejsou nájezdem a sjezdem s právem přednosti v jízdě pro cyklisty! Přesné pravidla pro pohyb chodců i cyklistů na stezkách specifikuje Zákon o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. v § 57.

Na závěr mi dovolte vzpomenout na nedávné dočasné omezení šířky silničních pruhů na úkor obousměrného pásu, které jsme si mohli vyzkoušet při realizaci stavby. Šířka silničního pruhu byla vymezena na 2 x 2,75 m + 3,25 m chodník, což také nebylo pro účastníky silničního provozu příjemné.

Každopádně jsem rád, že se nám podařilo zprovoznit chodník s cyklostezkou ještě před zimním obdobím a že se naši občané naučí brzy na této spojnici správně pohybovat tak jako v jiných městech s podobným typem stezky.

Datum vložení: 7. 1. 2020 8:44
Datum poslední aktualizace: 7. 1. 2020 8:44
Autor: Správce Webu

TV Polar – EXPRES STUDÉNKY

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1
11
2
12
3
13
4
13
5
12
6
13
7
14
8
14
9
14
10
14
11
15
12
15
13
15
14
15
15
16
16
16
17
16
18
16
19
16
20
16
21
16
22
16
23
17
24
16
25
17
26
18
27
20
28
16
29
16
30
18
1
18
2
19
3
18
4
21
5
21

Aktuální počasí

dnes, pátek 26. 4. 2024
skoro jasno 14 °C 2 °C
sobota 27. 4. slabý déšť 17/5 °C
neděle 28. 4. oblačno 21/8 °C
pondělí 29. 4. zataženo 23/11 °C

Facebook

Logo

Překlad (translations)

Exporty do RSS

RSS 0.91 RSS 1.0 RSS 2.0 Atom 1.0

Město Studénka

Město Studénka
nám. Republiky 762
74213 Studénka

Telefon
+420 556 414 322

ID datové schránky: vz3bvhc

E-mail
podatelna@mesto-studenka.cz

 

Provozní doba MěÚ

Pondělí
8:00-11:30/12:30-17:00
úřední den
Úterý
8:00-11:30/12:30-14:00
neúřední den
Středa
8:00-11:30/12:30-17:00
úřední den
Čtvrtek
8:00-11:30/12:30-14:00
neúřední den
Pátek
8:00-11:00 - neúřední den, v provozu IC, pokladna, podatelna, ostatní pro objednané
 

Mobilní Rozhlas

mobilni-rozhlas

Zdarma ke stažení:

Google Play

App Store