STUDÉNKA
Studénka
Oficiální stránky města

Bezpečnost na cyklostezce Studénka – Nová Horka

Dobrý den pane starosto,

Dobrý den pane starosto,

velmi mne zajímá, kdo byl pověřen zpracováním projektu cyklostezky Studénka – Nová Horka a jejími bezpečnostními kritérii.

Byl jsem potěšen při zjištění, že se tento projekt uskuteční, a tím se mnohým lidem usnadní cesta do práce a cestování ve volném čase po našem krásném okolí, jelikož problém silniční vozidla vs cyklisté je na této komunikaci vzhledem k velké frekventovanosti silničního provozu všem místním občanům velmi dobře znám.

Na této komunikaci se již proinvestovalo poměrně mnoho zdrojů, a to ať už za méně či více důležité „doplňky“. Žádné z nich ale nevedly ke zvýšení bezpečnosti ani na cestě samotné, tak na jejich křižovatkách, např. odbočovacími pruhy, ostrůvky, apod. Ke kvalitě zpracování některých těles po pár letech od jejich realizace se netřeba vyjadřovat. Most ale v tomto bezkonkurenčně vede. Smutné, vzhledem k tomu, co předcházelo jeho dokončení.

Za nejhloupější zásah do této silniční komunikace ale považuji několikanásobné vyúsťování cyklostezky na „chodníky“ zasahující do silniční komunikace více než nebezpečným způsobem a také přetnutí této vytížené silniční komunikace v místě křižovatky/odbočky směrem na železniční stanici. Nikdo si snad nemůže myslet, že cyklisté, a to hlavně děti, budou na cyklostezce několikrát za sebou reflektovat značku „cyklisto sesedni z kola“, v těchto úzkých místech se bezpečně míjet s protijedoucími cyklisty a že pro řidiče motorových vozidel bude před odbočením vpravo směrem na železniční stanici možné sledovat pohyb cyklistů za protihlukovou bariérou a následně včasně před odbočením v případě nutnosti zabrzdit i včetně řidičů za nimi, mnohdy řídící kamiony a těžké dopravní prostředky.

Znovu bych se chtěl zeptat, který dopravní expert/úřad tohle schválil? Myslím, že jsem nebyl zdaleka sám, kdo byl přesvědčen, že se využijí konstrukce mostů a „na ně/k nim“ se připevní most sloužící cyklostezce, když už se mosty nerozšířily v době jejich obnovy, což by bylo zdaleka nejlepším řešením, kdyby se myslelo trochu dopředu. Přetnutí křižovatky také nemuselo býti přímo v ní, ale odhadem pár desítek metrů za ní. Ten namalovaný ostrůvek nikoho nezachrání.

Jak jsem zmínil na začátku, byl jsem velmi potěšen projektem, nyní jsem velmi zklamán jeho realizací. Bohužel se domnívám, že takto na této komunikaci nešťastných událostí spíše přibude, nežli ubyde.

Děkuji, pokud jste tomuto dopisu věnoval pozornost a přeji příjemný a klidný den. F. U.

 

Děkuji za Váš dotaz i připomínky a pokusím se v krátkosti zareagovat.

Záměr o stavbě cyklostezky Studénka – Nová Horka je starý víc než dvacet let. Kompletní projektová dokumentace byla na základě rozhodnutí tehdejšího vedení města vytvořena již v roce 2007 a zpracovala ji společnost Dopravní projektování, spol. s r. o., která se přímo na dopravní projekty specializuje.

Stavební povolení bylo vydáno v roce 2011 odborem výstavby Městského úřadu Bílovec, přičemž se ke všem stupňům řízení vyjadřovaly všechny dotčené subjekty i kompetentní orgány vč. zástupců Dopravní policie ČR s tím, že projektová dokumentace odpovídá všem bezpečnostním předpisům a platným normám.

V roce 2016 byla projektová dokumentace původním zpracovatelem aktualizována a následně město požádalo o dotaci z Integrovaného operačního programu, kterou jsme obdrželi v roce 2017 ve výši 90 % způsobilých výdajů. V průběhu roku 2018 byly zahájeny stavební práce, které bohužel pro chyby v projektové dokumentaci, nepříznivé klimatické podmínky či zpoždění zhotovitele pokračují v podstatě dodnes.

 

Pravděpodobně každý z nás vnímá, že nejlepším řešením je vést cyklostezky absolutně mimo jakékoli komunikace, ale toho nelze téměř ve většině případů po celé ČR dosáhnout a častokrát se cyklostezky s různě frekventovanými komunikacemi kříží. Nejinak je tomu i v případě této cyklostezky a navíc otazníky z pohledu nás laiků vzbuzují také dvě (nikoli několikanásobné) přerušení cyklostezky z důvodu přesunu přes řeku Odru a říčku Sedlničku. Bohužel podrobné důvody projektanta, proč nebylo možné lávky pro cyklisty umístit na vnější stranu mostních konstrukcí neznám, ale důvodem byl údajně nesouhlas vlastníka mostu s jejich vnějším připojením a samotné lávky s kompletní vlastní podpěrnou konstrukcí by prý velmi výrazně celý projekt prodražily.

 

Každopádně je ale veškeré navržené řešení dopravního značení cyklostezky a jejího bezprostředního okolí v souladu se všemi platnými předpisy a je schváleno Policií ČR. Ačkoli mohly být některé pasáže cyklostezky nepochybně řešeny alespoň z našeho laického pohledu lépe, přesto jsem přesvědčen, že i tak dojde k výraznému zvýšení bezpečnosti cyklistů tím, že velká většina cyklostezky vede mimo frekventovanou komunikaci. Samotná bezpečnost bude zajištěna samozřejmě jako kdekoli jinde jen v případě, že budou všichni účastníci silničního provozu (řidiči vozidel, cyklisté i chodci) dodržovat pravidla a respektovat dopravní značení.

Datum vložení: 7. 5. 2021 9:56
Datum poslední aktualizace: 7. 5. 2021 9:57
Autor: Správce Webu

TV Polar – EXPRES STUDÉNKY

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30
1
31
1
1
2
2
2
3
2
4
2
5
2
6
2
7
3
8
3
9
3
10
3
11
3
12
3
13
3
14
3
15
3
16
3
17
4
18
3
19
3
20
3
21
3
22
3
23
4
24
4
25
7
26
4
27
3
28
4
29
4
30
3
1
3
2
3
3
3

Aktuální počasí

dnes, pátek 24. 9. 2021
slabý déšť 18 °C 12 °C
sobota 25. 9. jasno 22/13 °C
neděle 26. 9. oblačno 23/13 °C
pondělí 27. 9. skoro jasno 23/14 °C

Facebook

Logo

Překlad (translations)

Exporty do RSS

RSS 0.91 RSS 1.0 RSS 2.0 Atom 1.0

Město Studénka

Město Studénka
nám. Republiky 762
74213 Studénka

Telefon
+420 556 414 322

E-mail
podatelna@mesto-studenka.cz

 

Provozní doba MěÚ

Pondělí
8:00 - 11:30 / 12:30 - 17:00
Úterý
8:00 - 11:30 / 12:30 - 14:00
Středa
8:00 - 11:30 / 12:30 - 17:00
Čtvrtek
8:00 - 11:30 / 12:30 - 14:00
Pátek
8:00 - 11:00 - neúřední den, v provozu IC, pokladna, podatelna, ostatní pro objednané
 

Mobilní Rozhlas

mobilni-rozhlas

Zdarma ke stažení:

Google Play

App Store